Ketonų papildai sportiniams rezultatams. Būdas apeiti Keto dietos trūkumus?

2020-03-07
Ketonų papildai

Ketonų papildai sportiniams rezultatams – ar tai būdas apeiti Keto dietos trūkumus? Pastaraisiais metais pasaulyje itin išpopuliarėjo vadinama ketogeninė mityba. Keto dieta, kurios pagrindas remiasi dideliu riebalų suvartojimu (~80% per dieną suvartojamų kalorijų) ir itin mažu angliavandenių (grūdų, kruopų, vaisių, daržovių, natūralaus ir pridėtinio cukraus) suvartojimu (~5% visų suvartojamų kalorijų), padidina organizme cirkuliuojančių ketonų kiekį ir paskatina organizmą „pakeisti savo įpročius“ ir energijos gavimui pagrinde naudoti riebalus.

Didžiąja dalimi šios mitybos populiarumas buvo nulemtas ne ko kito, o greitai pastebimų kūno kompozicijos pokyčių (riebalinio audinio mažėjimo). Viskas atrodo šauniai, tačiau išpopuliarėjus šiai dietai, po truputį pradėjo daugėti duomenų ir apie jos žalą sveikatai, tokią kaip kaulų retėjimą, elektrolitų disbalanso išsivystymą, organizmo dehidrataciją (vandens netekimą) širdies ir kraujagyslių sistemos ligų paūmėjimą ir t.t.

Kalbant apie keto dietos poveikį sportiniams rezultatams (čia turiu pabrėžti, kad kai kalbama apie poveikį rezultatams, dėmesio į poveikį bendrai žmogaus sveikatai dažnai nebekreipiama), taip pat buvo pastebėta, kad pastaroji neteikia aiškių „pliusų“, greičiausiai dėl to, kad mažai angliavandenių turinti mityba yra neatsiejama nuo raumens glikogeno atsargų sumažėjimo (glikogenas iš esmės yra kompaktiškai raumenyse saugomas cukrus ir greičiausiai energijos galinti duoti medžiaga, o sportuojant, energija reikalinga judesiui atlikti visų pirma yra gaunama būtent iš glikogeno).

Dėl šios priežasties mokslininkai ir sporto papildų gamintojai iškėlė teoriją: galbūt galima keto dietos privalumus (padidėjusią gebą naudoti riebalus energijai gauti) sukurti dirbtinai? Na, vartojant papildus, kuriuose būtų gausu ketonų? Tokiu būdu sportininkui netektų riboti angliavandenių vartojimo, jo raumenyse būtų gausu glikogeno atsargų, jos būtų labiau tausojamos (tai yra itin svarbu varžybose, kuriose tenka ilgą laiką dirbti labai intensyviai, mat būtent glikogeno atsargų išsekimas yra siejamas su nuovargiu fizinio krūvio metu), o šioms pasibaigus jo kūnas būtų geriau pasiruošęs efektyviai naudoti riebalus? Trumpai ir aiškiai apžvelgsime tai, kas kol kas yra žinoma apie šią naują ketonų papildų madą.

Ketonų papildai ir jų įtaka sportiniams rezultatams

Ketonų papildai sportiniams rezultatams

Tam, kad geriau suprasti, kodėl ketonų papildai gali turėti teigiamos įtakos vieniems sportininkams, o kitiems įtakos neturėti, arba net tragiškai pabloginti rezultatus, turime prisiminti tai, apie ką esame kalbėję viename iš ankstesnių straipsnių: intensyviai veiklai, kuriai reikia greitai gaminti energiją, kaip pagrindinis energijos šaltinis yra vartojamas glikogenas (angliavandeniai). Tokių veiklų pavyzdžiu gali būti trumpi bėgimai, trumpų distancijų važiavimas dviračiu, dauguma CrossFit event’ų. Neintensyviai veiklai užtenka vadinamos „lėtos“ energijos, kurią galime gauti iš riebalų. Tokių veiklų pavyzdžiu gali tapti ilgų distancijų bėgimai, važiavimai dviračiu ar Crossfit Games‘uose netikėtumu tapęs irklavimo maratonas.

Pasikartojame: intensyviai veiklai svarbiausias yra glikogenas; neintensyviai ir ilgai trunkančiai veiklai – riebalai. Ketonai padeda labiau tausoti raumenų glikogeną ir energijos gavimui naudoti daugiau riebalų.

Gerai įsisavinus šiuos tris faktus, turbūt jums nebereikia net tyrimų duomenų, kad galėtumėte daryti pirmines išvadas: greičiausiai toks ketonų papildų vartojimas galės būti naudingas sportininkams, kurių sporte reikalinga ilgai išlaikyti lėtąją energiją (na, pvz maratonininkams).

Ir iš tiesų, šią teoriją patvirtina šiuo metu esančios mokslinės studijos. Kolkas jų tikrai nėra daug, bet štai ką žinome šiandien:

Ką verta apmąstyti prieš bandant vartoti ketonų papildus

Visų pirma, kaip ir minėjome, turite apsvarstyti, ką sportuojate. Jei jūs – ilgų distancijų bėgikas ar dviratininkas – pabandyti verta. Jei ne – tikėtina, kad papildomos naudos jūsų rezultatams šie papildai neteiks, o gal net juos pablogins.

Visų antra, ketonų papildai gali sukelti ir šiokį tokį šalutinį poveikį virškinimo sistemai. Šių papildų vartojimas daugeliui neatsiejamas nuo didesnio ar mažesnio virškinimo sistemos sutrikdymo. Galimi simptomai – pykinimas, skrandžio skausmas, viduriavimas, vėmimas ir kt. Tad jei nuspręsite bandyti vartoti šiuos papildus, jokiu būdu nedarykite to varžybų dieną.

Tikiuosi šis straipsnis jums buvo toks pats įdomus kaip ir man, o parduotuvių lentynose pamatę ketonų papildus jau galėsite priimti jums tinkamiausią sprendimą.

Iki! Monika @Breakingfit


Šaltiniai:

Parašykite komentarą

El. pašto adresas nebus skelbiamas. Būtini laukeliai pažymėti *

Video treniruotės