Plokščiapadystė, pronacija, supinacija ir kitos pėdų problemos

Plokščiapadystė, pronacija, supinacija – vienos dažniausių pėdų problemų, varginančių daugelį. Tačiau, įdomu tai, kad pradėdami ar galvodami pradėti sportuoti, visų pirma susirūpina ne pėdomis, o savo raumenimis. Bicepsas per mažas, keturgalviai šlaunies raumenys – silpni, o presas tūno kažkur pasislėpęs po praėjusios savaitės bandelių sluoksniu.

Pradėjus aktyviai judėti ir akcentuojantis į šias savo „netobulybes“, neretai susiduriama ir su sportą lydinčiomis problemomis: paskausta kelius, čiurnas, klubus. Be abejonės, tokie pojūčiai gali atsirasti dėl daugelio priežasčių, tačiau viena tokių, kurią turbūt 99% mūsų yra linkę praleisti – mūsų pėdų sveikata. T

ad, šiandien ne tik trumpai aptarsime, kodėl svarbu pasirūpinti savo pėdų sveikata ir kokie yra dažniausiai aptinkami pėdų pakitimai, bet ir pasidalinsime vaizdo įrašu, kuriame rasite paprastus, namų sąlygoms pritaikytus pratimus pėdų sveikatai užtikrinti (tiesa, neturinčius galimybės šiuo metu skaityti, kviečiame paklausyti BreakingFit podcasto su Santa Povilonyte, kurioje būtent ir kalbėjome apie pėdų problemas).

Kodėl verta susirūpinti pėdų sveikata?

Būtent pėdos yra tarsi mūsų namo pamatas, daugiau ar mažiau veikiantis viso mūsų skeleto, ir tuo pačiu – raumenyno judėjimą. Įsivaizduokite: jei jūsų pėda yra sveika (nėra suplokštėjusi ar pakrypusi į vidų ar į išorę), jėga, kurią sugeria kūnas pėdos rėmimosi į žemę metu (einant, bėgant, tūpiant, keliant daiktus), yra tolygiai paskirstoma čiurnos sausgyslėms ir sąnariui, visiems blauzdos raumenims, kelio sausgyslėms ir sąnariui, visiems šlaunies ir sėdmenų raumenims. Tai leidžia jūsų kūnui judėti saugiai ir optimaliai. Tuo tarpu, jei pėdoje yra pakitimų – apkrovos tenkančios sausgyslėms, sąnariams ir raumenims tampa netolygios. Ką tai reiškia? Iš esmės tai reiškia, kad dalis jūsų judamojo aparato dirba „viršvalandžius“ ir tik laiko klausimas, kada dėl to kils skausmai, patempimai ar net streso lūžiai. Iš kitos pusės, tai reiškia, kad net atliekant vienus ar kitus judesius taip, kaip aprašyta visose knygose – dalis jūsų raumenų tiesiog nesugebės įsijungti. To pasekoje:

  1. Net ir nesportuojant vystosi raumenyno išsivystymo disbalansas. Dėl tokių disbalansų, raumenų pailaikomos struktūros tampa lengvai pažeidžiamos net ir atliekant kasdienius, buitinius judesius.
  2. Sportuojant ne tik išauga traumų rizika, bet ir sumažėja pratimo atlikimo efektyvumas (labai primityviai kalbant: pagalvokite, su kiek svorio ant pečių jūs galėtumės sutūpti dirbant vienai, o su kiek – visoms keturgalvio šlaunies raumens galvoms?).

Dažniausios deformacijos pėdų srityje

Plokščiapadystė

Plokščiapadystė

Plokščiapadystė apibūdinama kaip pėdų deformacija, dėl kurios pėdos skliautas (iškilimas) yra sumažėjęs arba išvis sunykęs (nežinau ar tai vyko visur, bet puikiai pamenu, kaip darželye ir mokykloje tekdavo atsistoti ant popieriaus lapo, o auklėtoja pieštuku apibrėždavo pėdos kontūrus. Jei kontūre matydavosi įlinkimas – sveikas, o jei ne – tėveliams būdavo pasiūloma su vaiku apsilankyti pas gydytoją ortopedą).

Plokščiapadystė gali būti įgimta arba įgyta. Įgimta plokščiapadystė dažniausiai koreguojama gydytojų ortopedų – traumatologų chirurginiu būdu. Įgyta plokščiapadystė dažniausiai išsivysto dėl netaisyklingai parinktos avalynės arba, esant susilpnėjusiems pėdos skliautą palaikantiems raumenims, dėl perteklinės apkrovos svoriu. Kalbant apie svorio apkrovą, ji gali būti tiek dėl elementarios viršsvorio problemos, tiek ir naudojant papildomus svorius (dažnai nešant sunkius krovinius, sportuojant su papildomais svoriais).

Esant plokščiapadystei, galite susidurti su šiomis problemomis:

  • Pėdų skausmas, atsiradęs dėl pėdų fascijos uždegimo. Pėdų fascija – yra jungiamasis audinys pado srityje. Šis audinys tęsiasi nuo kulno iki pat pirštų. Jos tikslas – pasyviai apriboti pėdos plokštumą. Jei pėda yra pernelyg plokščia, ši fascija įgauna per didelį tempimą, dėl kurio kyla fascijos uždegimas, sukeliantis skausmą.
  • Čiurnos skausmas, atsiradęs dėl čiurnos sausgyslės uždegimo. Viena iš pėdą su apatine blauzdos dalimi jungiančių sausgyslių – tibialis posterior sausgyslė. Esant plokščiapadystei ši sausgyslė patiria perteklinį tempimą, dėl kurio kyla uždegimas ir tuo pačiu – skausmas.
  • Achilo sausgyslės skausmas. Esant plokščiapadystei, didelė apkrovos dalis tenka pėdos vidurinei daliai ir tuo pačiu – pėdos vidurį ir blauzdą jungiančiai achilo sausgyslei. Per didelė apkrova lemia besivystantį sausgyslės uždegimą ir tuo pačiu – skausmą.
  • Kelių skausmas. Kaip jau minėjome, dėl plokščiapadystės, netolygiai apkraunamas kulkšnies sąnarys, blauzdos raumenys. Tokia netolygi apkrova verčia kelio sąnarį kiek pakrypti. Dėl šio nuokrypio – netolygiai apkrauti tiek patį sąnarį, tiek ir sausgysles, dėl ko gali pasireikšti ir kelių skausmai.

Pėdų pronacija ir/ar supinacija

Plokščiapadystė, pronacija ir supinacija

Pėdų pronacija (pakrypimas į vidų) ar supinacija (pakrypimas į išorę) – būklės, kylančios dėl čiurnos nestabilumo, kuris savo ruožtu gali išsivystyti tiek dėl jau anksčiau aptartos plokščiapadystės, tiek ir dėl netolygiai išvysčiusių blauzdos raumenų. Puikiausias būdas pasitikrinti, ar jūs turite šią problemą – pažvelgti į savo batus. Jei pastebite, kad labiau nusitrynusi išorinė padų pusė, greičiausiai būtent šia puse labiausiai remiatės į žemę, dėl esamos pėdų pronacijos. Ir atvirkščiai – jei nusitrynusi vidinė pusė – tikėtina, kad jūsų pėdos – supinavusios. Kaip ir plokščiapadystės, taip ir pėdų pronacijos ir supinacijos atvėjais gali pasireikšti jau anksčiau aptartos problemos.

Kaip pasirūpinti savo pėdomis?

Savo pėdomis galime pasirūpinti sąlyginai nesunkiai. Itin svarbu pasirinkti tinkamą avalynę ir, kantriai atlikti prevencinius pėdų pratimus, kuriuos galite išvysti šiame vaizdo įraše:

Tikimės, kad šis straipsnis ne tik leido suprasti, kodėl itin svarbu nepamiršti savo pėdų, bet ir suteikė žinių, kaip tą galite padaryti!

Linkėjimai!

Santa ir Monika @BreakingFit


Šaltiniai:

  • Van Boerum DH, Sangeorzan BJ. Biomechanics and pathophysiology of flat foot. Foot Ankle Clin. 2003.
  • Behling AV, Nigg BM. Relationships between thefoot posture Index and static as well as dynamicrear foot and arch variables. J Biomech. 2019.
  • William D. McArdle; Exercise Physiology: Nutrition, Energy, and Human Performance 8th ed.
BreakingFit Naujienlaiškis

Užsiprenumeruok ir gauk mūsų naujienas su rekomendacijomis, padėsiančiomis kurti sąmoningą gyvenimo būdą:

Invalid email address
Jokio šlamšto ir reklamos - tik tikslinga, koncentruota informacija.

Parašykite komentarą